MÒDUL 1

MÒDUL 1: IDENTITAT DIGITAL I ENTORNS VIRTUALS DE TREBALL I D'APRENENTATGE

TEMA 1CIUTADANIA I IDENTITAT DIGITAL


Activitat 1: IDENTIFICA QUÈ PODEM FER PER GESTIONAR LA NOSTRA VISIBILITAT, REPUTACIÓ I PRIVACITAT A INTERNET.

Aquest article, m'ha fet reflexionar sobre la falta de coneixement que tenim alhora de publicar qualsevol aspecte de la nostra vida a les xarxes socials i, m'incloc la primera. Podria dir que sóc de la generació Google, tot i que m'encanta agafar la llibreta i el bolígraf per anotar totes les coses que se'm passen pel cap.

Els aspectes que caldria treballar per millorar la nostra identitat digital són;

     · Visibilitat: És important que tinguem cura de les coses que publiquem a les nostres xarxes socials perquè si no ho fem, molta gent desconeguda podria arribar a tenir aquesta informació. Hem de parar compte alhora de tenir aplicacions que tenen activada la visibilitat ja que d'una manera o altra, ens tenen localitzats, controlats i és molt fàcil poder localitzar a qualsevol persona si es te activat. Realment, aquest és un tema que em fa molta por, estem molt exposats i no sabem ni som conscients dels perills que podem sofrir.

     · Reputació: La reputació va molt lligada a la visibilitat. Si ets visible en el món de les xarxes socials, tens més possibilitats que la gent et jutgi i opini sobre tu. Donant el teu punt de vista, la teva opinió, comentant fotografies, escrivint un blog, entre d'altres, estàs exposat a que els altres es creïn una imatge teva, pot ser bona o no. En canvi, si ets una persona poc visible, estaràs més a la sombra i no se'n parlarà tant, per això, cada persona a de ser conseqüent i saber el que explica i publica i el que no.  

     · Privacitat a internet: Quan decidim registrar-nos en algún lloc, o estem dins d'una xarxa social i publiquem alguna cosa, som plenament conscients i ho fem perquè volem, ara bé, no som conscients de la repercussió que pot tenir. Cedim totes les nostres dades als creadors de la web o plataforma i aquest, si vol, pot vendre aquesta informació. Hem de vigilar i donar les mínimes dades posibles i anar mirant cada cert temps, la privacitat de les nostres xarxes socials per tal de minimitzar al màxim la visibilitat de dades. Hi ha lleis que regulen les proteccions de dades, però qui no rep cada e-mails de llocs que ni tan sols a visitat i molt menys t'has registrat per a que tinguin el teu mail? Penso que és una cosa en la qual hauríem de parar-nos a pensar i reflexionar.


Activitat 2QUÈ ET SUGGEREIX AQUEST CV?

Desprès de visualitzar el vídeo, he vist alguns aspectes que m'agraden i d'altres que no.

Penso que és una manera original d'entregar el currículum, una manera diferent a la convencional que estem acostumats i és molt innovador però, segons el meu punt de vista, em dona una sobrecarga d'informació, ja que no em dona temps de fixar-me en tots els detalls que hi ha en el currículum perquè va massa ràpid.

També, crec què és un currículum molt visual i que no et deixa indiferent i el mires de principi a fi però, per contra, el fet que al final surti el seu telèfon, pot ser negatiu de cara a la identitat digital de la qual parlàvem a l'activitat anterior. Aquest telèfon, el pot veure qualsevol persona i, el poden fer servir d'una manera adequada, però també pot ser utilitzat d'una manera negativa.

Per finalitzar, he de dir que poc a poc, ens anirem acostumant a veure aquest tipus de currículum i cada vegada serem més els que ens llançarem a crear-lo per ser diferents a la resta. A continuació, penjaré dos currículums que trobo molt interessants i que s'assemblen més al que jo faria.





Activitat 3PENSA PROPOSTES EDUCATIVES A DESENVOLUPAR COM A DOCENT I COM PODRIES INCORPORAR-LES AL TEU CENTRE EDUCATIU.

Primer de tot, penso que és indispensable que els professors estiguin formats en l'àmbit de les TIC. Cada escola hauria de tenir un programa on els docents pugessin formar-se seguint l'eix de l'escola. També, les aules haurien d'estar adequades als temps que corren i tenir pissarres digitals, alguna tablet, algún ordinador portàtil...

Una vegada tinguéssim els professors formats i les aules adequades, el primer que faria seria crear un BLOG del centre on cada aula tingues una pestanya, per a que així els pares i mares poguessin veure totes les activitats que anéssim fent a cada aula i tots els continguts que anéssim treballant.

Un altre aspecte interessant, seria tenir un Moodle per utilitzar a nivell de classe, per tenir un feedback entre els alumnes i el professor.

Construiria un E-RACÓ on posaría els diferents projectes estructurats per trimestres.

També crearia JCLIC's per tal de crear activitats que tinguessin a veure amb els projectes que anéssim treballant a l'aula.

El món de les TIC, ens dona un ampli ventall de possibilitats i penso que encara ens queda moltíssim per descobrir i per arribar a fer dins les aules.


Activitat 4: ANALITZA DIFERENTS RECURSOS EDUCATIUS PER TREBALLAR LA CIUTADANIA I LA IDENTITAT DIGITAL A L'AULA.

Hi ha diferents pàgines que ens ofereixen la Generalitat de Catalunya i el Departament d'Ensenyament, aquestes són; xtec, edu365, gencat, entre d'altres. A continuació analitzaré els següents;

Anàlisis de la Unitat didàctica sobre l’empremta digital adreçada a l’educació primària:

Desprès de veure la unitat didàctica de l'empremta digital per a nens d'educació primària, penso que és molt interessant i motivadora per a ells, a través de diferents jocs i ficant-se en el rol d'investigadors, serán conscients del rastre que queda a internet amb les coses que pengem i, que hem de vigilar tot el que posem a les nostres xarxes socials perquè això quedarà per a sempre a internet.

Exploració dels jocs i les propostes educatives de la pàgina d’Internet segura de l’edu365.cat: 

Personalment, en la meva etapa educativa, els professors, ja utilitzaven el edu365. Recordo que m'agradava molt anar a l'aula d'ordinadors i jugar als jocs d'aquesta web, eren activitats molt diverses i sobretot innovadores per l'època que era. Per exemple, una de les que més recordo, era una mena d'esquema, que teniem que relacionar els óssos amb els seus noms. Tot i que no té res a veure amb el tema del que estem parlant, ha sigut una petita anécdota que m'ha agradat recordar.

A dia d'avui, l'edu365 ha evolucionat molt i hi ha mil activitats noves i, sobretot activitats per a que els nens prenguin consciencia de la importància de tenir un internet segur. En aquest apartat, trobem moltes activitats d'aquest tema, per a que els nens aprenguin a fer servir les noves tecnologies d'una forma segura i correcta.

Exploració dels recursos per tractar el tema de les xarxes socials:

Com he dit en varies ocasions, penso que no som conscients del perill que té penjar coses a les xarxes socials. S'ha de fer molta conscienciació tant a adults com a infants de tot el que això comporta i dels riscos que podem sofrir. Actualmente, els nens i adolescents tenen molt a l'abast les noves tecnologies i poden crear-se perfils on, posteriorment, pengen tot el que volen i els pares no en saben res. A la pàgina familia i escola de la Generalitat, trobem moltes webs on ens informa dels riscos i perills que podem trobar-nos i com evitar-los.


Revisa el contingut del curs de Seguretat a Internet disponible a l’Ateneu-Materials i recursos per a la formació de l'XTEC:

A l'Ateneu, ens trobem unes pautes a seguir per fer un bon ús de les noves tecnologies i mantenir la nostra privacitat a internet.


TEMA 2PERSONALITZACIÓ DE L'APRENENTATGE I ENTORN PERSONAL D'APRENENTATGE (PLE)


Activitat 1: ELABORA EL TEU CONCEPTE PERSONAL DE PLE I IDENTIFICA LES SEVES PARTS O COMPONENTS. 

Segons el que he pogut entendre del que explica el Jordi Adell en el vídeo, un PLE, és un enfoc de l'aprenentatge, no es una aplicació, ni una plataforma. És una manera d'entendre com aprendre, tu et fixes el teus propis objectius d'aprenentatge i com aprenent, elegeixes els teus mestres eines, continguts...

En un PLE no hi ha avaluació, ni cap títol, ni estructura institucional formal, ja que no és una manera d'ensenyar, és una manera d'aprendre. És la possibilitat que ens dona internet d'utilitzar un conjunt d'eines gratuïtes, un conjunt de recursos i fonts d'informació i, de fer contactes amb un conjunt de persones per aprendre i desenvolupar-nos professionalment.

Un PLE té tres parts;

     · Eines i recursos de Consulta
     · Eines i recursos de Creació
     · Eines i recursos de Comunicació

Un PLE no és simplement accedir a informació, llegir el que fan els altres o rebre informació en un ple s'espera, sobretot en en tots quests espais en que hi ha intercanvi, que participis activament, que siguis consumidor i creador d'informació.

Per construir un PLE i cuidar-lo al llarg del temps, has de tenir un bon karma i ser generós, has de donar tant com reps, sinó la gent es cansarà de donar-te. S'han de construir relacions de confiança al teu voltant que et permeti demanar ajuda i al mateix temps, donar ajuda quan te'n demanen. Un PLE és cultiva a base de temps i són molt útils per la gent que viu a la red ja que ho publiquen tot i deixen en línea tota la seva identitat digital. La gent a la que segueixes en línea, forma part del teu PLE, ja que et comuniques online i aquesta relació no té perquè ser menys bona que la relació cara a cara, és totalment vàlida i enriqueix les relacions. Els PLE's van més enllà d'una red de contactes, gràcies al teu PLE pots ajudar a altres persones quan necessiten ajuda, presentant-lis a gent del teu PLE.

Avui en dia pots dir tot el que vols, mai haviem tingut tants medis ni havia hagut tantes possibilitats per comunicarnos, els PLE's són un ús d'aquesta tecnologia.


Activitat 2FES UN LLISTAT DELS RECURSOS DIGITALS QUE UTILITZES HABITUALMENT.

Els recursos digitals que més utilitzo és poden dividir en tres grans grups:

A) Consulta:

     · GOOGLE
     · WIKIPEDIA
     · YOUTUBE
     · TRADUCTOR
     · SOFTCATALA
     · RAE
     · ...

B) Creació:

     · WIKISPACES
     · NOTEBOOK ZOHO
     · BLOGGER
     · ...

C) Comunicació:

     · GMAIL
     · FACEBOOK
     · INSTAGRAM
     · ...

No hay comentarios:

Publicar un comentario